lørdag 22. oktober 2011

Nåleputer - tutorial

Jeg så for en stund siden noen som hadde tatt bilde av en sånn fin nålepute de hadde. Jeg har laget en tutorial på hvordan jeg har gått fram for å lage min nålepute. Kanskje til hjelp og inspirasjon til noen.
      Tegn først en sirkel på et papir i den størelsen du vil at nåleputen
      skal være.
      Husk å legg til sømmonn. Min sirkel er 14 cm stor

Klipp ut papirsirkelen


           Legg stoffene du skal bruke dobbelt, slik at du klipper både
           framsiden og baksiden samtidig. sett papirsirkelen fast med nåler,
           og klipp rundt.


Da får du to sirkler i stoff.

Sy de to sirkelene sammen. Jeg brukte sømmonn på ca. 0,5 cm.

La det være igjen 2-3 cm som du ikke syr igjen.
Dette hullet er til å vrenge nåleputen gjennom.

Her er nåleputen vrengt.


         Fyll nåleputen med vatt, eller det du velger å ha i den.
         Stapp den så hard som du ønsker å ha den.
        Den bør være relativt "stappet", for ellers blir den seende ut
         veldig slapp.

Nåleputen er ferdig fylt med vatt.

Sy igjen åpningen for hånd med nål og tråd

Nåleputen er nesten ferdig.
 Nå gjenstår bare å lage en blomst ut av den.

Du trenger en lang synål og broderitråd. Bruk alle 6 trådene i broderitråden.
Start med å lage en litt stor knute på tråden. Stikk fra midten på den
ene siden av nåleputen. Stikk rett opp. Snurr tråden rundt nåleputen,
og stikk opp igjennom det samme hullet en gang til.
Da får du laget det første bladet i blomsten.
Dette skal du gjenta 8 ganger, slik at det totalt blir 8 blader i blomsten.
Jeg bruker i å trekke tråden på motsatt side,
slik at man får et jevnt resultat på alle blomsterbladene.

Nåleputen er halvveis ferdig. Det er fire blader i blomsten.

Nåleputen er ferdig. Den har fått 8 blader.

Til slutt pynter du (om du vil) i midten av blomsten.
 Jeg har brukt en knapp.


3 kommentarer: